Tips in Corona-tijdperk

De tijd die we nu met z'n allen meemaken vraagt om een enorme aanpassing. Het gewone ritme waar we normaal op konden terugvallen is er niet meer en daarbovenop worden we beknot in onze bewegingsvrijheid. Bij het aanpassen aan een nieuwe situatie helpt in de eerste plaats om structuur en voorspelbaarheid te creëren. Daarom delen wij hieronder een aantal tips die kunnen helpen.

Somber of gespannen
Ben je somber of gespannen geworden door het coronavirus? Heb je zelf corona gehad of corona-patiënten van dichtbij meegemaakt of behandeld? Heb je er een dierbare aan verloren? Praat dan over de emoties die dit met zich meebrengt met mensen in je omgeving die je vertrouwt, ook al weet je misschien niet waar je moet beginnen. Als je het gevoel hebt dat je er zelf niet uitkomt zoek dan professionele hulp bij het verwerken wat je hebt meegemaakt. Bij Psychologiepraktijk De Meer helpen we door je een veilige plek te bieden waar je je verhaal kan doen, en door onze traumagerichte expertise in te zetten daar waar nodig. Je kunt je hier aanmelden.

Vaste dagindeling
-Ga op tijd naar bed, en sta op tijd op. Houd je zoveel mogelijk aan het ritme aan wat je had en slaap niet langer of overdag.
-Zorg voor een ochtendroutine waarbij je op een vaste tijd ontbijt en je gewoon aankleedt alsof je naar je werk gaat. Dat geldt ook voor kinderen.
-Begin op een vast tijdstip aan de school-/werkdag en plan alle taken voor de dag, wat je moet doen maar ook de ontspanningsmomenten. Gebruik een planbord voor alle gezinsleden.
-Zorg voor een schone, vaste, opgeruimde werkplek. Het liefst op een andere plek dan je eet, maar als dat niet anders kan zorg dan dat de tafel óf voor werk is ingericht óf voor een eetmoment.
-Werk volgens de Pomodorotechniek. Dan werk je 25 min geconcentreerd, afgewisseld met 5 min pauze. Elke 2 uur hou je een langere pauze van 30 min.
-Eet regelmatig, gezond en niet meer dan normaal. Zorg dat je aandacht besteedt aan het bereiden en nuttigen van voedsel, dek het liefst de tafel en eet gezamenlijk.
-Plan beweging (binnen en/of buiten). Zorg voor min 30 min beweging per dag tegen de zweetgrens aan.
-Zorg voor een avondroutine waarbij je 1-2 uur voor het slapen geen tv/smartphone/computer meer kijkt. 

Beperk de informatiestroom
-Hoewel heel verleidelijk maar probeer slechts 1 of twee keer per dag naar het nieuws te kijken.
-Raadpleeg betrouwbare bronnen zoals het nieuws of officiële nieuwssites.

Zorg voor ontspanning en plezier
-Doe even helemaal niets voor ongeveer 10 min. Het liefst tussen activiteiten, zo zorg je voor een afgebakende overgang van de ene taak naar de andere waardoor je je aandacht er beter bij kan houden.
-Richt je aandacht zoveel mogelijk op het hier en nu. Gebruik je zintuigen als je iets doet: hoe zit ik/proeft dit/voelt dit/ruikt dit/wat hoor/zie ik?
-Doe 1 x per dag iets waar je blij van wordt!
-Plan sociale contacten en wees daarin creatief (skype/zoom/ouderwetse post).
-Doe 1x per week iets buiten je comfortzone. Zo leer je dat iets waar je angstig voor bent ook kan uitmonden in een leuke ervaring. 
-Leer bij ons online EFT, de Finger Tapping Technique die stress effectief vermindert*.

Zorg voor elkaar
-Voorkom rolonduidelijkheid. Zorg voor duidelijkheid naar elkaar toe, als je werkt dan werk je en als je huiswerk begeleidt dan werk je even niet.
-Praat over de dingen die je moeilijk vindt met kinderen/partner.
-Verminder stress bij kinderen door naar ze te luisteren.
-Stel kinderen gerust en richt daarna weer op de dagelijkse dingen.
-Doe iets (met kinderen) voor een ander/goed doel.
-Probeer ook dingen alleen te doen, zonder gestoord te worden en in een andere ruimte of buiten.

*Marloes van Psychologiepraktijk De Meer biedt je 30 minuten EFT aan voor 40 euro! 
Heb je een aanvullende verzekering? Dan krijg bijna altijd 40 euro van de EFT behandeling vergoed (goed om even te checken op https://nvpa.org/verzekeringen/public). Als je de factuur inlevert bij je zorgverzekeraar is én je angst weg/minder én de behandeling voor jou gratis. De behandeling geeft Marloes door middel van videobellen en dat werkt prima! Je hoeft geen ervaring te hebben met EFT. Mail Marloes vandaag nog op marloeskremer@psychologiepraktijkdemeer.nl.